mandag 29. november 2010

100 år gammel oppskrift!

...Kanskje til og med enda eldre...
Da jeg skrev om Serinakake baksten, kom en søt forespørsel etter oppskriften, og det er jo en veldig koselig ting å dele!

Denne tør jeg å påstå er verdens beste, og jeg vet at den er minst 100 år gammel. Min oldemor og grandtante brukte den i alle år, og det er mulig de hadde den fra sine foreldre eller tanter..!

Enkel er den også!

Her er den;

500 gram  hvetemel
250 gram sukker
1 ts hjortetakk salt
1 ts vaniljesukker
350 gram smør
1 egg

Bland først alt det tørre. Kna inn smøret med hendene, til det hele blir litt smuldrete.
Visp egget, og ha halvparten i deigen.

Lag runde, små kuler, ca som en 5-krone. Bruk så en gaffel til å trykke kulene flate.
Deretter pensles kakene med den halvparten du har igjen av egget. (Dette pleier å bli litt for lite hos meg, så tilsammen 1 egg til penslig passer bedre)

Tilslutt drysser man over hakkede mandler og perlesukker. (Og selvfølgelig en drøss med kjærlighet!)

Stekes på nederste rille 200 grader, ca 10 min, men følg med dem.

Håper det smaker!



6 kommentarer:

  1. Hei, så fin blogg du har, jeg fant den i dag på NIB sine sider. Serinakaker husker jeg så godt fra farmoren min, de måtte alltid i boks før jul. Jeg kommer helt klart til å lese mere på bloggen din. Hilsen Wilhelmines blogg

    SvarSlett
  2. denne må testes ut før jul;) Ha en finfin dag videre:)

    SvarSlett
  3. Mmmm! Den må prøves :) Og FOR en flott hytte vist i innlegget under!! God tirsdag :) Klem

    SvarSlett
  4. De så utrolig lekre ut! De må jeg prøve. Takk for oppskriften. Hvor mange blir det med 500 g mel?

    SvarSlett
  5. Alt for få! I alle fall hvis du har kakemonster i huset slik som her! :)
    Det blir ca 3 brett i ovnen, men da står de ikke så tett. Men i overkant av 2 brett blir det uansett. Det kan nok være en fordel å doble oppskriften, eller 1 1/2 oppskrift.

    =D

    SvarSlett
  6. Alt for få tror jeg straks! :))
    Tusen takk for forklaringen!
    Ha en fin dag!
    Klem allesistgut :)

    SvarSlett